Pomoću 3D štampača do omiljenog Ford modela

Ford je za razvoj novog superautomobila GT koristio razne napredne tehnologije i alate, među kojima se ističe trodimenzionalna štampa. Tehnologija koja je sada dostupna i u kućnoj radinosti, poslužila je za izradu nekih od najpoželjnijih Ford  modela kao što su GT40, Mustang i Focus RS. Upravo kod ova tri modela, odigrala je ključnu ulogu u određenim fazama razvoja.

 

Ford koristi 3D tehnologiju jer se štampanjem znatno smanjuje vreme za izradu prototipova pojedinih komponenti, a na taj način inženjeri i dizajneri brže dolaze u priliku da ih testiraju. Konvencionalni načini izrade prototipova zahtevaju mnogo vremena i novca. Međutim, Ford pomoću 3D tehnologije štampanja, koja je svima dostupna po ceni već od 1.000 evra, otvara vrata ovom radikalnom ekperimentalnom pristupu.

 

Recimo, za model GT40 Ford dizajneri su koristili 3D tehniku štampe kako bi kreirali upravljač u F1 stilu, sa komandama za kontrolu raznih sistema i pedalama z apromenu stepena prenosa. Kroz 3D štampu su prošle i neke od ključnih komponenata na vratima koja se kod ovog modela otvaraju na gore. 

Za sve one koji poseduju 3D štampač ortvoren je Ford 3D Store (link http://3d.ford.com/), gde je ponuđen prvi autorizovani  online servis sa fajlovima koji mogu biti odštampani na 3D štampaču.  Među njima su Ford GT, kao i 1.000 drugih modela i verzija među kojima su Focus ST, Fiesta ST, američki F-150 Raptor...

 

„Kompjuterska 3D tehnologija štampe je potpuno promenila način na koji danas dizajniramo i razvijamo naša vozila. Zahvaljujući tome, sada možemo biti više kreativni pronalazeći veći broj potencijalnih rešenja. Z anaše kupce to znači da su naši automobili bolje inkorporirani u najnovije trendove u oblasti dizajna i tehnologije“, izjavio je Sandro Piroddi, supervizor zadužen za Rapid tehnologiju u kompaniji Ford Evropa.

 

Ford je zapravo još 1988. godine kupio treći po redu ikada proizvedeni 3D štampač i od tada je proizveo 500.000 trodimenzionalno odštampanih delova, među kojima je i poklopac motora za novi Mustang.

 

Za prvi korak na dugom putu od skice do gotovog proizvoda zadužen je Ford dizajnerski tim. Modelari od gline zatim prave delove i to prvo u određenoj srazmeri, a kasnije i u originalnim dimenzijama. Paralelno sa njima dizajneri pomoću kompjuterskih programa crtaju modele. Istovremeno se koriste obe discipline kako bi se izvukao maksimalni potencijal. I dok su pojedini delovi izrađeni od gline, postoji daleko veći  broj kompleksnih komponenti i detalja koji se razvijaju digitalno i neretko se štampaju na 3D printerima. Upravo taj deo posla je pod ingerencijom Rapid Prototype tima sa sedištem u evropskoj Ford centrali u Kelnu. 

 

U zavisnosti od toga da li se radi o dizajnerskom ili konstruktorskom području, Rapid Prototype tim evoluira dizajn i koristi neke od mnogobrojnih tehnika, uključujući 3D štampu, kako bi iznedrio određenu komponentu.  Kasnije se pomoću kompjuterskog softvera za dizajn (CAD) dolazi do tanko isečenih slojeva papira koji se se koriste za dobijanje celine – odštampanog 3D prototipa.

On zapravo predstavlja uzorak za 3D štampanje, a u kojoj veličini će ovaj prototip biti odštampan zavisi od materijala koji će biti impementirani – oni mogu sadržati plastiku, pesak, metal... Na kraju, sloj po sloj, materijali se pomoću lasera spajaju u celinu zadatog oblika.

 

 

 

Bookmark & Share